Meer informatie? 0318 - 556355

Verhalen

Van Dijk Glas- en Schilderwerk

Het verhaal

Ruim 17 jaar had Dirk voor een groot schildersbedrijf gewerkt, toen hij de knoop doorhakte en voor zichzelf begon. Een jaar later heeft hij tien medewerkers in dienst. Nee, spijt hoeft Van Dijk niet te hebben van de keuze voor het zelfstandig ondernemerschap. “Jos had al eens tegen me gezegd: ‘Na een paar jaar kijk jij achterom en denk je: had ik het maar eerder gedaan’”, glimlacht hij.

Van Dijk kocht een bus met een aanhangwagen en vestigde zich onder de naam Van Dijk Glas- en Schilderwerk in Leerdam. Na vier weken had hij al versterking nodig en nam hij zijn eerste medewerker aan.

Van Dijk maakte lange weken. Schilderen, klanten bezoeken, offertes maken, medewerkers aansturen: hij kwam tijd tekort. “Jos gaf me toen een goed advies. Hij zei: ‘Jij verdient niet zoveel met een dagje schilderen. Jouw kracht is organiseren en werk binnenhalen. Zoals je het nu doet, houd je het niet lang vol. Je moet je mensen aan het werk zetten en zelf op kantoor alles regelen.’ Dat heb ik gedaan en het is een goede keuze geweest. Kijk, van dat soort adviezen hou ik. Van de Merwe praat niet met me mee, maar durft tegengas te geven. Dat heb ik nodig.”

Het eerste jaar van Van Dijk Glas- en Schilderwerk was een turbulent jaar waarin het bedrijf stormachtig groeide. Van Dijk betrok Van de Merwe bij vele beslissingen waar hij voor kwam te staan. “Ik begon thuis. Al gauw huurde ik een bedrijfshal. Toen deze ook te klein werd, heb ik met Van de Merwe overlegd. Wat is wijsheid: kopen of huren? Toen ik een hal op het oog had, heb ik het weer aan hen voorgelegd. Jos keek mee en gaf goede tips. Zo adviseerde hij vast te laten leggen dat ik de tenaamstelling kan wijzigen, mocht ik ooit voor een BV kiezen. Dat zijn dingen waar ik zelf niet op zou komen.”

Van Dijk vindt het een geruststellende gedachte dat Van de Merwe naast hem staat. “Ze zijn een klankbord voor me, komen met goede adviezen. Ook als ik er niet om vraag. Dat vind ik een heel sterk punt: ongevraagd advies. Niet alleen wachten tot ik aan de bel trek, maar proactief en alert advies geven. Dat ze meekijken en de vinger aan de pols houden, geeft me rust en zekerheid.”